Brexit – starptautiskie kravu autopārvadājumi

08.01.2021

2020. gada 31. janvāra pusnaktī pēc Centrāleiropas laika (attiecīgi 1. februārī​ plkst.01.00 pēc Latvijas laika) notika Apvienotās karalistes (AK) izstāšanās no Eiropas Savienība (ES) – Brexit. Lai nodrošinātu sakārtotu izstāšanās procesu, Izstāšanās līgums paredz regulējumu saistībām, ko AK uzņēmusies kā ES dalībvalsts un rada pakāpenisku pāreju uz AK kā trešās valsts ārpus ES statusu.

Brexit process iedalāms divos pamata posmos:

pārejas periods no 2020. gada 1. februāra līdz 31. decembrim, kura laikā nav būtiskas izmaiņas regulējumā;
ES un AK nākotnes attiecības, par kurām 2020. gada 24. decembrī panākta vienošanās, kura ietver trīs līgumus – abu pušu tirdzniecības un sadarbības līgumu, līgumu par drošības procedūrām klasificētās informācijas apmaiņai un aizsardzībai, kā arī Apvienotās Karalistes valdības un Eiropas Atomenerģijas kopienas (EURATOM) līgumu par sadarbību kodolenerģijas drošā izmantošanā miermīlīgiem mērķiem.
Pārejas periodā AK vairs nav ES dalībvalsts, bet uz to turpina attiekties ES tiesības un pienākumi. Tas nozīmē, ka pārejas periodā ES un Apvienotās Karalistes sadarbība notiek tāpat kā līdz šim ar vienu izņēmumu, proti, Apvienotā Karaliste vairs nepiedalās ES lēmumu pieņemšanā. Atbilstoši Izstāšanās līgumā noteiktajam pārejas periodam līdz 2020. gada 31. decembrim. Starptautiskos autopārvadājumus uz/no AK var veikt tāpat kā līdz 2020. gada 31. janvārim.

2020. gada 24. decembrī starp ES un AK tika panākta vienošanās par Izstāšanās līgumu, kas ietver Tirdzniecības un sadarbības līgumu starp Eiropas Savienību un Eiropas Atomenerģijas kopienu, no vienas puses, un Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienoto Karalisti, no otras puses, un kurā noteikts regulējums starptautisko autopārvadājumu jomā.

Tirdzniecības un sadarbības līgums, kuru provizoriski paredzēts piemērot no 2021. gada 1. janvāra, paredz, ka starptautiskos kravas autopārvadājumus uz/no vai tranzītā caur AK var turpināt veikt gan ES reģistrēti komercpārvadātāji, kuriem izsniegta Kopienas atļauja starptautiskajiem kravas komercpārvadājumiem ar kravas automobiļiem un kuru transportlīdzeklī attiecīgi atrodas Kopienas atļaujas apliecināta kopija starptautiskiem kravu komercpārvadājumiem ar autotransportu, gan arī pašpārvadājumu veicēji. Līgums neregulē trešo valstu, kas nav ES dalībvalstis (piemēram, Baltkrievija), autopārvadājumus uz/no AK, ko veic ES reģistrēti autopārvadājumu uzņēmumi. Šādiem trešo valstu autopārvadājumiem nepieciešams izmantot ETMK atļaujas.

Līgums paredz regulējumu kravas kabotāžas autopārvadājumiem AK teritorijā – iebraucot AK ar kravu un pabeidzot starptautisku autopārvadājumu, ir atļauts septiņu dienu laikā, kas sākas nākošajā dienā pēc kravas izkraušanas datuma, ar to pašu transportlīdzekļu sastāvu veikt līdz diviem kabotāžas pārvadājumiem.

Apvienotā Karaliste ieviesīs robežkontroli. Tas notiks trīs posmos līdz 2021. gada 1. jūlijam, dodot uzņēmējiem papildu laiku, lai pierastu pie jaunajām procedūrām. Lielbritānijas valdība ir apkopojusi visas gaidāmās robežprocedūras un to pakāpenisko sagatavošanu visaptverošā dokumentā Boarder Operating Model. Izmantojot šo informāciju, iespējams labāk orientēties, kā Brexit Apvienotajā Karalistē ietekmēs importa un eksporta operācijas. Lielbritānijas pusē viss vēl nav pilnībā pabeigts. Ostas administrācijas dažādās Lielbritānijas ostās var izvēlēties starp diviem dažādiem muitas modeļiem kravas ievešanai Apvienotajā Karalistē: iepriekšējās procedūras un pagaidu uzglabāšanas modeļa. Noklikšķiniet šeit, lai iegūtu īsu pārskatu par šiem modeļiem. Joprojām nav zināms, kādu modeli izvēlēsies Anglijas ostas. Runājot par Eiropas ostām, ir pieejama informācija par jaunām procedūrām un kontroles pasākumiem pārvadātājiem Nīderlandes un Beļģijas ostās.

Savukārt Francija informē, ka muitas sistēmas darbībā būs pārtraukums no 2020. gada 31. decembra plkst.22.30 līdz 2021. gada 1. janvāra plkst.07.00, tāpēc, šķērsojot robežu starp Franciju un Lielbritāniju no 2021. gada 1. janvāra Lamanša piekrastes vietās, kur tiks uzstādīta viedā robeža, kravas automašīnu vadītājiem vispirms jāuzrāda CMR, lai varētu pārbaudīt noformēšanas datumu. Transportlīdzekļiem ar CMR pavadzīmēm, kas noformētas 2020. gadā, būs izveidots zaļais koridors un uz šīm kravām nevajadzēs kārtot eksporta vai importa muitas deklarācijas. Savukārt uz kravām, kuru CMR pavadzīmes ir noformētas 2021. gadā, būs jākārto muitas formalitātes.

Latvijas pilsoņi AK var ieceļot un uzturēties bez vīzas uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Latvijas nepilsoņi vīzas var noformēt AK Vīzu centrā, Rīgā, Aspazijas bulvārī 20, LV-1050. AK valdība ir pieņēmusi lēmumu no 2021. gada 1. oktobra ES pilsoņiem par vienīgo ieceļošanas dokumentu noteikt pasi, jo ID kartes vairs netiks atzītas par derīgu ceļošanas dokumentu, ieceļojot AK.

ES apdrošinātāja izsniegta transportlīdzekļu apdrošināšana jāvadā līdzi un nepieciešamības gadījumā jāuzrāda derīgi apdrošināšanas apliecinājumi.

Informējam, ka transportlīdzekļu vadītājiem un transporta uzņēmumu vadītājiem, kuri strādā ES reģistrētos autotransporta uzņēmumos, ir jābūt profesionālās kompetences sertifikātam (CPC), ko izdevusi ES dalībvalsts kompetentā iestāde. Apvienotās Karalistes kompetentās iestādes izsniegti transportlīdzekļu vadītāju (95. kods) un transporta uzņēmumu vadītāju profesionālās kompetences sertifikāti nebūs derīgi no 2021. gada 1. janvāra. Iesniedzot dokumentus digitālā tahogrāfa vadītāja kartes saņemšanai, nederēs AK kompetentās iestādes izsniegta vadītāja apliecība.

AVOTS: http://www.atd.lv/lv/jaunumi/brexit-%E2%80%93-starptautiskie-kravu-autop%C4%81rvad%C4%81jumi