Kravu pārvadājumu nozarē dziļa krīze- vai kāps importa cenas?

28.04.2021

Starptautiskie kravu pārvadājumi piedzīvo dziļu krīzi, un iemesli tam ir vairāki, ne tikai Covid-19 pandēmijas radītās sekas. Jau šā gada februārī atsevišķu kravu pārvadājumu cenas pieauga teju četrkārt. Tas nozīmē, ka jau ļoti drīz varētu pieaugt preču importa cenas.
Kā norāda postamees. lielākā daļa valstu ir pārslogotas. Tāpat visā pasaulē ir samazinājies kuģu skaits, kas ir iesaistīts kravu pārvadājumos. Tāpat par vienu no būtiskākajiem iemesliem var uzskatīt patērētāju paradumu maiņu, ko izraisījusi koronavīrusa pandēmija, kā arī ekonomiskās sankcijas.
Tomēr pats galvenais iemesls ir kravas konteineru trūkums. Kuģa “Ever Given” iestrēgšana Suecas kanālā pagājušā mēneša beigās bija ļoti nozīmīgs notikums kravu pārvadājumu jomā, tomēr tā ir vien ūdens lāse jūrā, jo krīze ir sākusies vēl krietni agrāk.

“Tas ir saistīts ar to, ka konteineri tiek importēti no Dienvidaustrumāzijas uz ASV, tas ir – plūsmas tika pārorientētas uz ASV. Eiropā sāka trūkt vietas uz kuģiem, kā arī aprīkojums, kas nepieciešams konteineru apkalpošanai,” Igaunijas sabiedrisko mediju raidījumā “Aktuālā kamera” sacīja kompānijas “CF&S” attīstības direktore Tatjana Baldiņuka.

Pašlaik kravu pārvadātāji cīnās par konteineru pieejamību. Asā konkurence ietekmē transportēšanas izmaksas, kas sadārdzinās importa preces.
“Situācija nav laba. Salīdzinot ar laiku pirms gada aprīlī, pārvadājumu cenas ir pieaugušas par četrām reizēm. Neaizmirsīsim arī par “Brexit” – arī tirdzniecībā ar Lielbritāniju ir nākuši klāt nodokļi, kas sit pa kabatu,” norāda Baldiņuka.

Varētu šķist, ka konteineru deficītu varētu novērst, iepērkot jaunus konteinerus. Tomēr pēdējā pusgada laikā konteineru cenas ir pieaugušas par teju 50% – no 1600 dolāriem līdz 2500 dolāriem par konteineru. Tiesa gan, konteineru deficīts pat ir izdevīgs pārvadātājiem – visi kuģi ir aizņemti, visi strādā. Tāpat jāņem vērā, ka jaunu konteineru ražošana prasa gan laiku, gan ieguldījumus.

AVOTS: postimees.ee, tvnet.lv